Służba Dróg i Mostów – cz. 3 Szkolenie

 

Dziś o tym, jak szkolą się agenci operacyjni SDIM. W jakich dziedzinach mogą się doskonalić i jak praktycznie wygląda sytuacja w Pionie Wyszkolenia.

list-wyszkolenie-sdim

I.                    Pot zamiast krwi

17 Kaldezeit 2516, Ostland

            Agentka „Kawka” po raz kolejny wykonała skomplikowaną figurę szermierczą, w ułamku sekundy uderzając sztychem w 4 punkty witalne zaznaczone czerwoną farbą na manekinie.

– Źle – estalijski instruktor szermierki, Esteban e Quemada energicznie podszedł do spoconej i skonanej „Kawki”. – Źle, W trzy punkty trafiłaś, czwarty minęłaś o włos. Ale nie o to chodzi, nie tańcz, nie wiruj, zabij! Nieelegancko, ale szybko! Zabij! Jeszcze raz!

„Kawka” spojrzała z wyrzutem na Estebana, lecz przyjęła postawę szermierczą i… padła pod silnym ciosem Estalijczyka:

– Wstań! Powiedziałem „zabij” nie „przyjmij postawę”, jeszcze raz.

– Ale… – nie dokończyła, znów leżała na twardej posadzce. Esteban rozmasowywał nadgarstek, „Kawka” policzek.

A. Organizacja kursów SDIM

Powiedzenie stare jak świat: po to wylewasz pot na manewrach, by podczas walki nie wylewać krwi. Swojej.

Jedną z cech nowego wywiadu Imperium miał być sformalizowany tryb szkolenia, którego celem jest stworzenie stałej i odpowiednio wyszkolonej kadry operacyjnej zdolnej do zrealizowania postawionych przed nią zadań. Mówiąc zrozumiale – morderczy i skuteczny. Rzecz jasna praktyka rzadko kiedy idzie całkiem w zgodzie z teorią.

Przede wszystkim póki co agentami operacyjnymi zostają już doświadczone osoby. Twardzi zwiadowcy, żołnierze elitarnych pułków Imperialswehry, wybrani kurierzy czy magowie z Gildii a bywa że złodzieje lub zabójcy z organizacji przestępczych Altdorfu czy Middenheim. Ba, zdarzają się nawet najemnicy, awanturnicy wszelkiej maści, którzy zostali uznani za osoby lojalne i godne zaufania. Toteż agenci Departamentu Operacyjnego to swoista menażeria indywidualności, które z pewnością potrafią działać skutecznie i być osobami kreatywnymi, jak również niekiedy nieprzewidywalnymi i niezdyscyplinowanymi. Ba, zdarzają się czasem poważniejsze akty niesubordynacji.

Stąd okólnik treningowy wprowadzony przez Komendanta Pionu WyszkoleniaEzzekhiela Raebbenfesta z polecenia samego Wolfganga von Plauena. On z czasem ma doprowadzić ustalenia programu szkolenia nie tylko agentów operacyjnych, ale także personelu pomocniczego. Dzięki temu Imperium utrzyma stały nabór pracowników wywiadu, którzy będą wyszkleni na podobnie wysokim poziomie. Tymczasem program szkolenia SDIM to jedna z form doskonalenia umiejętności niezbędnych agentowi. Agenci sami wybierają, w jakim kursie chcą uczestniczyć.

W teorii każdy Pion Wyszkolenia powinien oferować zdobycie rozmaitych specjalności w sześciu podstawowych kursach:

– Walka

– Wiedza

– Dywersja

– Działania Specjalistyczne

– Wywiad/kontrwywiad

– Akademia Wojenna

W obrębie większości z nich wyszczególnić można dwa poziomy. Podstawowy i ten jest obligatoryjny dla agentów operacyjnych (wliczane są tutaj podstawowe umiejętności walki, kodowania, dywersji etc.) oraz zaawansowany, w obrębie którego agenci specjalizują się w w wybranej dziedzinie (z punktu widzenia mechaniki, każde szkolenie specjalistyczne to zdobycie danej umiejętności).

Tyle teoria. Niestety żadne ze zgrupowań nie ma przygotowanego pełnego programu wyszkolenia. Brakuje instruktorów, nierzadko funduszów. W najlepszej sytuacji znajduje się Zgrupowanie Północne, w którym ok. 80 % szkoleń jest dostępna. W najgorszej Wschodnie, dopiero co rozwijane. Na wschodzie nierzadko szkolenia organizowane są doraźnie, improwizowane w zależności od potrzeb.

Do MG: Tu popis dla ciebie Mistrzu. Nie chcesz udostępnić wybranych szkoleń graczom? Twoje słowo jest decydujące. Instruktor może być niedostępny, dany kurs jeszcze nieprzygotowany etc. Celowo nie podaję, ile trwają specjalistyczne szkolenia, byś mógł samemu o tym zdecydować. Ja najczęściej kieruję zasadami zdobywania danych umiejętności zawartymi bodaj jeszcze w „Potępieńcu” czy „Księdze Wiedzy Tajemnej”, czasem skracam, czasem wydłużam. Trudniejsze i bardziej wymagające szkolenia pozwalające zdobyć cenne i rzadko spotykane umiejętności kosztuję większą ilość PD i większą ilość czasu. W niektórych przypadkach zezwolenie na odbycie danego szkolenia uzależniam od stopnia agenta, jego zasług czy też tego, czy dane szkolenie będzie przydatne (z punktu widzenia dowództwa).


B. Kursy

W niektórych przypadkach kursy umożliwiają agentowi zdobycie umiejętności, które nie zostały opisane w podręczniku czy suplementach. Z grubsza je definiuję, lecz w samej grze liczę zwykle na kreatywność graczy, którzy sami zrobią użytek z posiadanej umiejętności (zwykle otrzymując ode mnie bonus do testu, najczęściej +10).

Walka

a)      Podstawowe – to szkolenie (wszystkie trzy etapy musi przejść każdy kandydat na pracownika SDIM, nie tylko agenta, ale również funkcjonariusza pozostałych departamentów).

  1. podstawy walki bronią białą – realne podstawy, w zasadzie unitarka. Wedle wymogów rekrutacyjnych SDIM każdy musi umieć walczyć bronią białą: skryba, alchemik czy stajenny. Toteż to szkolenie obejmuje obowiązkowo każdego członka organizacji. Trwa zwykle 60 dni i obejmuje najbardziej podstawowe techniki walki.
  2. podstawy walki wręcz – 30 dni, najbardziej podstawowe walki wręcz, ciosy pięścią, uniki etc.
  3. podstawowy kurs strzelecki – 30 dni, obejmuje podstawowe umiejętności strzelania z kuszy i broni palnej (wedle decyzji MG, agent może potrafić dużo wolniej załadować muszkiet, wystrzelić z niego na ½ US etc.)

 b)     Zaawansowane

  1. walka bronią specjalistyczną (umożliwia zdobycie umiejętności „broń specjalna”, w którejś z poniższych specjalizacji).
    1. szermiercza
    2. drzewcowa
    3. parująca
    4. dwuręczna
    5. korbacz
  2. zaawansowane szkolenie szermiercze (manewry) – Wymogi – WW 50, umiejętność „specjalna broń – szermiercza”. Efekt – każde ze szkoleń umożliwia poznanie danego manewru bronią szermierczą (manewry podane przy tabeli Broni, którą jakiś czas temu opracowałem), np. parada, szkoła tileańska, estalijska, bretońska, incartata, finta itd.
  3. techniki walki bronią specjalistyczną (manewry) – jak wyżej, ale pozostałych broni walki wręcz, w tym drzewcowej, dwuręcznej itd. Przykładowe manewry: mulinet, obalenie/podcięcie.
  4. zaawansowany kurs strzelecki –

Wymogi – min. US 50, umiejętność „specjalna broń” – wybrana broń (np. palna), efekt – zdobycie umiejętności „celne strzelanie” i specjalizacja w wybranej broni.

  1. zaawansowany system walki wręcz IMPERA – Wymogi – WW 50. Efekt – zdobycie umiejętności „IMPERA”. IMPERA (nazwa powstała od dość niezgrabnego, ale dość patetycznego zestawienia słów: Inicjatywa, Moc, Powalenie, Efektywność, Reakcja, Atak) to system walki, który łączy w sobie cechy bijatyk ulicznych, zapasów czy sztuki pięściarskiej. Jest mało widowiskowa (w przeciwieństwie do sztuczek kitajskich), lecz bardzo skuteczna, a przy tym odpowiednio brutalna. Bazuje na naturalnych odruchach ciała, dzięki czemu jest stosunkowo łatwa do opanowania.

 

Wiedza

  1. sytuacja geopolityczna Imperium – znajomość sytuacji Imperium na scenie międzynarodowej, apekty gospodarcze i militarne (Int +10 w tej dziedzinie)
  2. sytuacja wewnętrzna Imperium – znajomość sytuacji wewnętrznej Imperium, frakcje polityczne i religijne, rody możnych i ich polityka, znajomość niuansów walk międzyfrakcyjnych (Int +10 w tej dziedzinie)
  3. historia Imperium – poznanie umiejętności „historia” ze specjalizacją dotyczącą dziejów Imperium.
  4. doktryna militarna Imperium i środki realizowania
  5. prawo Imperium
  6. etykieta dworska, protokół dyplomatyczny, kodeks honorowy – po prostu, umiejętność „etykieta”.
  7. kursy językowe – założenia są wielkie i szczytne, niestety, w trzech ostatnich językach wciąż brak nauczycieli, toteż jeśli już to agenci poznają tylko podstawy. Obecnie, w czasie trwającej wojny w Ostlandzie z zielonoskórymi szczególny nacisk SDIM kłądzie na poznanie kultury i języków ras goblinoidów.
    1. bretoński
    2. kislevicki
    3. norski
    4. tileański
    5. estalijski
    6. klasyczny
    7. tan-eltharin
    8. khazad
    9. orrakh
  8. kultura i polityka państw ościennych – pozwala znać niuanse rozwoju kulturalnego, ale i kulturowego danej nacji. Obejmuje to także po części wierzenia, tradycje, legendy itp.
    1. Bretonia
    2. Marienburg
    3. Kislev
    4. Estalia
    5. Tilea
    6. Księstwa Graniczne
  9. Kultura zielonoskórych – jak wyżej, ale dotyczy kultury poszczególnych szczepów orków i goblinów. Póki co to wiedza dość ograniczona i wyrywkowa, ale wszelkie informacje zdobyte w Ostlandzie przez zwiadowców i agentów są skrupulatnie zbierane i porządkowane.

 

Dywersja

a)      podstawowe

  1. podstawy dywersji i sabotażu – kurs uczący najprostszych podstaw sabotażu czy dywersji (decyzja MG co tu należy zaliczyć), w podobnych działaniach agent otrzymuje modyfikator +10 do testowanej cechy.

 

b)     zaawansowane

  1. zaawansowany kurs dywersji i sabotażu – agent staje się specjalistą w dziedzinie sabotażu i działań dywersyjnych. To dotyczy konstruowania i zakładania pułapek, niszczenia infrastruktury wroga przy użyciu prochu (tworzenie prostych bomb), niszczenie mechanizmów lub czynienie ich bezużytecznymi w sposób skryty i dyskretny.
  2. zaawansowany kurs dywersji magicznej – póki co brakuje specjalistów w tej dziedzinie, ale teoria mówi, iż przy wykorzystaniu odpowiedniej magii, kontrczarów, artefaktów, które uruchamiałby powyższe czary w odpowiednim czasie, można w skuteczniejszy i bardziej finezyjny sposób doprowadzić do zniszczenia infrastruktury wroga, zniszczenia jego sprzętu, spowolnienia jego marszu. Możliwości są w zasadzie nieograniczone. W bardziej zaawansowanej sposób agent uczyłby się jak skutecznie zapobiegać, uniemożliwiać rytuały wrogowi (nie ukrywam, że chodzi tu głownie o walkę z kultami Chaosu).

 

Działania specjalistyczne

a)      podstawowe – to kilkudziesięciodniowe szkolenie, jakie docelowo będzie przechodzić każdy nowicjusz wstępujący do SDIM. W chwili obecnej niemal każdy zrekrutowany agent posiadł większość (jeśli nie wszystkie) z poniższych umiejętności podstawowych na wyższym niż wymagany poziomie. Od decyzji MG zależy, czy to podstawowe szkolenie umożliwi zdobycie takich umiejętności jak: jazda konna, wspinaczka czy wyczucie kierunku.

  1. podstawy wspinaczki
  2. kurs konnej jazdy
  3. kurs podstaw medycznych
  4. podstawowe szkolenie gimnastyczne
  5. orientacja w terenie
  6. podstawy przetrwania w terenie trudnym

 

b)     zaawansowane

  1. zaawansowane szkolenie hippiczne – umożliwia zdobycie umiejętności „woltyżerka”.
  2. karakizm – zaawansowane szkolenie wspinaczkowe (umiejętność „wspinaczka”, ewentualnie jakaś z form zaawansowanych, które dodatkowo dadzą +5 lub +10 do testowanej cechy)
  3. sztuka płynnego przemieszczania się w terenie zurbanizowanym – to specyficzne szkolenie prowadzą m.in. ex-cyrkowiec i akrobata Lothar Stauffen oraz nieznany z nazwiska jeno z przydomka „Borsuk” członek middenheimskiego podziemia przestępczego, znany z licznych włamań do domów możnych Miasta Wilka. Jest to kurs ściśle praktyczny, początkowo prowadzony w szkoleniowej sali umieszczonej w podziemiach koszar SDIM w Middenheim, a z czasem w samym terenie miejskim.

Wymogi – min. Zr 40, I 40; posiadane umiejętności: akrobatyka, wspinaczka

Efekt – zdobycie umiejętności „Stadtlauf”, która umożliwia poruszanie się w terenie miejskim z Sz +1 oraz ułatwia przemieszczanie się w terenie zabudowanym (wszelkie pokonywanie przeszkód typu mury, dachy, schody, parkany etc. Zr +10, I +10)

  1. medycyna pola walki – pozwala zdobyć umiejętność „leczenie ran”, choć tylko dotyczącą ran otrzymanych podczas walki (lub podobnych).
  2. techniki zwiadu i skrytego podejścia – pozwala zdobyć wybraną umiejętność: cichy chód na wsi, ukrywanie się na wsi, tropienie.
  3. akrobatyka
  4. eskapologia – pozwala zdobyć umiejętność „uwalnianie się z więzów”/

 

Wywiad & kontrwywiad

a)      podstawowe – ponowne kilkudziesięciodniowy kurs, podczas którego przyszły agent poznaje podstawowe procedury, kody, szyfry i metody działania SDIM.

  1. podstawy pracy wywiadowcy
  2. podstawy technik mistyfikacji wywiadowczej
  3. podstawy technik inwigilacji

 

b)     zaawansowane

  1. kryptografia – agent zdobywa analogiczną umiejętność.
  2. praca wywiadowcza w terenie – pozwala na zdobycie jednej z umiejętności: przekupstwo,  śledzenie, urok osobisty.
  3. techniki maskowania i usuwania śladów – potencjalny uczestnik kursu może wybrać jedną z umiejętności: ukrywanie się na wsi, ukrywanie się w mieście.
  4. organizacja siatki wywiadowczej – analogiczna umiejętność, dzięki której agent uczy się organizować własną grupę wywiadowczą. Obejmuje kamuflowanie działań grupy, organizowanie szlaków przerzutowych, metod komunikacji, organizowania współpracowników etc.
  5. kursy specjalistyczne – pozwalają zdobyć poniższe umiejętności:
    1. charakteryzacja
    2. otwieranie zamków
    3. naśladownictwo
    4. aktorstwo
  6. techniki przesłuchiwania – w zakres tego kursu wchodzą techniki torturowania, wymuszania zeznań, oddziaływania psychicznego na osobę przesłuchiwaną.

  

Akademia Wojenna

  1. taktyka – dowodzenie oddziałami bojowymi – szkolenie prowadzi Oberst Andreas Kollenheim z Akademii Wojskowej w Altdorfie.

Wymogi – min. CP 40, umiejętność s.j. bitewny

Efekt – zdobycie umiejętności taktyka, dzięki której można umiejętnie dowodzić na poziomie taktycznym (do wielkości pułku, CP +10),

  1. strategia – dowodzenie zgrupowaniami bojowymi
  2. logistyka czasu wojny i pokoju
  3. taktyka działań specjalnych i partyzanckich
  4. specyfika działań bojowych w terenie zurbanizowanym
  5. specyfika działań bojowych w terenie górsko-leśnym
Reklamy

Komentarzy 19

  1. Biedna agentka a może biedny instruktor że z ną wytrzymuje 😀

  2. Jaka tam biedna. Jak się popisuje zamiast pracować to ma efekty ;p I tak ma lepiej niż kapitan U bo przynajmniej nie dostaje z łuku w d… 🙂
    Tak z drugiej strony cały czas nie mogę wyjść z podziwu, że taki solidny wywiad zatrudnia takie sieroty jak my. 🙂 Rycerz „pan tera” zdegradowany do szeregowca na własną prośbę, kapitan „kij od szczotki”, dwa elfy (jeden piroman i morderca, drugi trafia tylko we własnego kapitana), krasnolud bez brody i w dodatku nie umiejący się bić, tileańczyk z Imperium wychowany przez Norsmenów (czy jakoś tak) i biegający po halabardach i wreszcie kotołak („nie jestem kotołakiem!!”) zmieniający się w zwykłego dachowca i w przerwach ćwiczący jakieś figury szermiercze.
    Doprawdy, gdzie Oni mieli oczy 😀

  3. Tak bo jesteś szaleni :d

  4. Wiesz JAro, to ten dramatyzm. Desperacja! Ale sam widzisz, to tak dobry wywiad, że nawet z gówna bat ukręci :). Poza tym, jaki macie współczynnik niewykonanych zadań? Nikły. Czyli się wyrobiliście. A w ogóle to się nie czepiaj, tylko kmiń nad postacią swoją. Grześ planuje zrobić Cię zastępcą :).

  5. fajna wiadomość, daje duze ciekawych możliwości.

  6. To nie wiadomość. To prowokacja:P

  7. Nawet jeśli to prowokacja to jest ciekawa i doda dużo rumieńców grze. Zastanawiałem kiedy to zrobi.:P

  8. Ech, czytaj ze zrozumieniem.

  9. to będę rozbić na emeryturze
    21:52:24

  10. No tak, Lis szpanuje pomysłami i bajeranckim rozpisaniem, a biedni gracze muszą to czytać. Gdzie miejsce na spontan, ja się pytam ;(

    Mira

  11. Spontanu to ja mam w nadmiarze. Tu ma być dyscyplina do pisi nędzy!:D

    Pozdr

    Balalaika? A Ty co? Potrzebujesz fikuśnego nicka? To od razu bierz Barbie:D

  12. Jak MG pipa to i dyscypliny nie będzie, ot co.

    A ja mam nicka na potrzeby blogerskiej sesji, chociaż Barbie… hmmm. 😉

    Se zobacz (http://jeruzalemrpg.wordpress.com/), tylko uważaj coby Ci nadto ciśnienie nie skoczyło staruszku.

  13. instruktorzy sa w strukturze czy poza ? Szkolenia sa na kupie czy trzeba jezdzic? A delegacje i diety daje się? Dofinansowanie do studiów ?
    Cooo jak to krasnoludy nie umieja sie bić?? Jak Ci zaraz … nic dziwnego ze jestescie na spisie gatunkow zagrozonych ,lisciojady!

  14. Foxior.. Jarecki lepiej niech tyle niekmini nad postacia! Wiesz jak z nim jest, posiedzi, pomysli, obejdzie zabezpieczenia, podkreci rdzen i moze sie okazac na nastepnej sesji ze Wywiad posiada Maszyne Zaglady z prockiem intela chlodzona spaczeniem! Oczywiscie wszystko to na pirackim oprogramowaniu ale ze wszystkimi dodatkami :):):) „no to Ja go z magistrali danych na 27!!!” :):):):)

  15. ta i jego mocarny miecz Admin i tarcza z pudełka po pizzy …

  16. Czy jako rzeczona służba mamy prawo do rewidowania podróżnych i sprawdzania towaru na traktach?

  17. …… ( tyle komentarza)

  18. @ Amer
    Co do instruktorów, sprawdź w strukturze SDIM, przecież umieściłem diagram. I wzniecać mi to niepokojó międzyrasowych. Nawet wobec elfów! 🙂
    Tak, macie prawo sprawdzać podróżnych, ale bez przegięć. 🙂
    @ MAro
    Taaa, Jaro i jego manie, fetysze i piromania. 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s