Po konferencji PTBG – krótko

Właśnie wróciłem z konferencji PTBG (odsłona piąta) – „Kulturotwórcza funkcja gier”, która tym razem podjęła temat społecznego i naukowego statusu gier. Nie zamierzam się rozwodzić. W skrócie:

1. Jak zwykle miła atmosfera, przyjemnie spotkać ludzi, którym na gruncie naukowym nie trzeba tłumaczyć, czym jest RPG.

2. Pociągi są złe. Stephenson, który je wymyślił pewnie był satanistą albo wyznawcą Cthulhu.

3. Szczególnie złe jest PKP. W zasadzie to pieprzony avatar ZŁA. Z każdego zakamarka, każdej pieprzonej ściany dobiega szept ofiar Polskich Kolei Państwowych.

4. I się spóźniają. Zawsze i wszędzie.

Na wszystkich wystąpieniach rzecz jasna nie byłem, ale poniżej podaję te, które miałem przyjemność obserwować i które w jakiś sposób dotyczą gier fabularnych.

1. Odgrywanie postaci negatywnych w RPG – założenia teoretyczne i projekt badawczy – dr D. Chmielewska-Łuczak, mgr A. Busse-Brandyk.

Szczególnie ciekawe wydały się psychologiczne przyczyny, dla których (być może, bo to jeszcze mają wykazać badania) ludzie podejmują się odgrywania postaci negatywnych.

2. Popularne gry fabularne. Fan i badacz we wspólnym domu? – Stanisław Krawczyk

Interesujące spojrzenie na możliwości porozumienia fanów i badaczy, okraszone teorią dot. kultury popularnej. Punkt wyjścia do pewnego projektu?

3. Problematyka pomiaru popularności gier przeglądarkowych – inż. J. Marszałkowski

Racja, nie siedzę w „browserówkach” i nie bardzo je lubię, ale sam referat logiczny i spójny. Duża ilość informacji dla kogoś, kto na własną rękę chce mierzyć popularność danych witryn przy użyciu ogólnodostępnych narzędzi internetowych.

4. Miasto jako przestrzeń gier. Opozycje i rodzaje wpływu – mgr P. Nosal

Socjologia pełną gębą. Referat nie dotyczył gier, lecz otaczającej nas na co dzień przestrzeni miejskiej. Dla uważnego słuchacza i obserwatora sporo interesujących pomysłów do wykorzystania w sesjach near future, cyberpunk, urban fantasy etc. Golf industrialny, urban highline, postindustrial football…

5. Format gry „The Witcher” a uniwersum „Wiedźmina” – Maria Garda

O uniwersum „Wiedźmina” od strony gry komputerowej. Ciekawa analiza z (miejscami) zaprzęgniętą wiedzą filmoznawczą (z odniesieniem do Jenkinsa).

6. Trybiki świata: wpływ mechaniki na świat gry w grach fabularnych – Łukasz Garczewski, Szymon Gosek.

Jasna teza (mechanika ma wpływ na świat) i jasne dowody na przykładzie mechaniki strachu i szaleństwa w ZC, Wampira oraz Uknown Armies. (Wstyd powiedzieć, ale zapomniałem początkowo w poście o referacie Łukasza i Szymona napisać. Usprawiedliwię się, że w materiałach pokonferencyjnych nie ma abstraktu chłopaków).

Swój artykuł (dotyczący polskiej blogosfery RPG) wrzucę tutaj, jak tylko go ukończę. Przypuszczam, że za jakiś tydzień, może dwa. W chwili obecnej muszę odpocząć i przemyśleć jeszcze kilka rzeczy (2/3 już napisane jest).

Advertisements

komentarzy 10

  1. Dzięki za relację szybką niczym TGV! Kto wie, może i sam pomyślę o opublikowaniu tekstu? Ale to zobaczymy. 🙂

  2. Nie mów mi o pociągach proszę. To przeklęte miejsce, nieprzypadkowo to jedna z ulubionych przestrzeni Mitów Cthulhu:)

  3. Dzięki za skrótową relację, czekamy na więcej [od Ciebie].

    Pozdro

  4. W razie czego pytajcie, z przyjemnością podzielę się informacjami. Z tego, co mówiło szefostwo konferencji, już wkrótce powinna ukazać się elektroniczne wersja „Homo Ludens”

  5. Myślę, że dla osób, których tam nie było ciekawy jest temat choćby Twojej prelki. 🙂

    Pozdro

  6. W referacie starałem się pokazać, że wzrastające możliwości blogów (blogosfery) mogą doprowadzić do przejęcie prerogatyw, które dotychczas mają portale/wortale. Podobnie jak swego czasu doszło do supremacji portali nad fanowskimi stronami.

    Ten artykuł to w pewien sposób c.d. wystąpienia sprzed kilku lat, kiedy mówiłem o Poltergeiście.

    Pozdr

  7. No właśnie ciekaw jestem argumentacji, bo imho zjawisko jest bardziej złożone. 🙂

    Pozdrówka!

  8. Jasne, jest złożone, toteż nie mam prawd objawionych, raczej odwołuję się do analogii etc. Pewien proces widać. No dobra, jak wrzucę to wtedy będzie można pogadać.

    Pozdr

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s