Punkty Stylu w WFRP (I ed.)

Poniżej publikuję krótki artykuł dotyczący Punktów Stylu. Pomysł nie mój, lecz skopiowany z Hollow Earth Expedition i nieco dostosowany do Warhammera, ma na celu wprowadzenie trochę filmowości do gry oraz danie graczom nieco większych możliwości. Z pewnością więcej będzie heroizmu.

Sama zasada ma także za zadanie premiować kreatywność graczy oraz dobre odgrywanie postaci.

Plik do pobrania

Do moich graczy kieruję pytanie, czy są za wprowadzeniem tej zasady na naszych sesjach?

Komentarzy 21

  1. Ja jestem na tak 🙂
    Ps: podoba mi sie bóg „Uo- Zhesz-Mat’kho” 🙂

  2. jest fajnie. pobada mi się. Ale chciałbym żeby 3pt dawanie punktów, że tan zrosła ilość punktów. ponieważ to skłoni do podejmowania trudnych decyzji.

  3. Jestem za przetestowaniem.

  4. dodałbym jeszcze punkty stylu za wytyczenie & osiągnięcie celu wspólnego dla całej drużyny poprzez planowanie i w miarę konsekwentną realizacje oraz nieprzyznawanie punktów stylu za rozbijactwo , pajacowanie i działania niezgodne z elementarnym logicznym myśleniem , w tym za obrażanie npców stojących wyżej w hierarchii społecznej itp a potem tłumaczenie „bo tak mi moja słowiańska dusza nakazywała” to się oczywiście zdarza ale raczej sugerowałbym ostrożność w premiowaniu tego .

  5. @ Amer
    Punkty Stylu to raczej nagroda indywidualna a nie grupowa, dlatego wolałbym nie nagradzać wspólnych celów (podjętych jako grupa), natomiast pewnie może być tak, że niektórzy gracze będą mieć te same cele.

    „nieprzyznawanie punktów stylu za rozbijactwo , pajacowanie i działania niezgodne z elementarnym logicznym myśleniem , w tym za obrażanie npców stojących wyżej w hierarchii społecznej itp a potem tłumaczenie “bo tak mi moja słowiańska dusza nakazywała” to się oczywiście zdarza ale raczej sugerowałbym ostrożność w premiowaniu tego .”

    Hmmmm, ale ja przecież nie napisałem, że coś takiego będę premiować. Praktycznie przy każdym punkcie ustalającym zasady przyznawania Punktów Stylu (PS) umieściłem formułę: „po uprzednim zadeklarowaniu”. Taki warunek sine qua non, by potem właśnie uniknąć albo autokreacji („Ja chciałem wkurwić smoka, takim był mój cel, serio”), albo tłumaczenia się (obraziłem Księcia, bo przecież tak mój charakter każe). Przykładowo, Maro ostatnio był podpuszczany, by zaatakował Czarnego Jeźdźca i za to dostałby Punkt Stylu w tej sytuacji, bo to jest dość zgodne z jego charakterem (przynajmniej tak to pojmuję), ale już akcje typu: „Strzelajcie z działa do smoka” do tej kategorii nie należą, podobnie jak np. obrażanie bogów, druidów czy kapłanów dajmy na to przez Twoją postać.

    Jasne, osądzać będę ja, więc mogą pojawić się wątpliwości. Jedno jest pewne, jeśli akceptujecie Punkty Stylu, akceptujecie moją rolę jako arbitra. Zasadniczo tak samo, godząc się na to, że jestem MG. Jeśli się nie godzicie, gra zamieni się w jedną wielką kłótnię o pedeki, peesy, pepance i inne wuje-mjje.

  6. Mi wiesz chodzi też o takie sytuacje gdzie osoba zagra w ten sposób iż dla zdobycia PS wywoła sytuacje która doprowadzi do strat w drużynie , zabranych ppanców , wtrącenia do więzienia (będzie mówić że to zgodne z charakterem postaci) itp też spowoduje otrzymanie tych PS … Liczę na arbitra w tym momencie 😀

  7. Jak dla mnie spoko z pewnymi ale…, a właściwie najpierw dopytam :
    1. Czy można w ten sposób podnosić komuś ilość ataków ??
    2. Czy więcej niż jedna osoba może zdecydować o wydaniu punktów np. na podniesienie WW u np. dostającego wciry Volkera???
    Pytam bo to wydaje mi się dość istotne.
    Jedyne „ale ” tyczy oceniania poczucia humoru 😀 wszyscy mamy inne i to chyba nie najlepszy pomysł, żeby poddawać je ocenie :D.

  8. @ Amer
    Wszystko zależy, jak to będzie wyglądać. Jeśli to będzie konflikt między graczami, to się po prostu temu dokładniej przyjrzę. Jeśli zaś to będzie sytuacja, jak ostatnio z Thorgrimem to bez żenady przyznam, nawet gdyby w tamtej sytuacji Volker stracił pepanca.

    Poza tym Kamilu doczytaj, jak to napisałem. Piszesz o tym, że ktoś może dostać PSy za zaszkodzenie drużynie. Wyraźnie zaznaczyłem: „gracz postąpił zgodnie z przekonaniami, charakterem swojej postaci, choć wiązało się to nieprzyjemnymi konsekwencjami dla niej”

    Czyli nieprzyjemne konsekwencje musi ponieść przede wszystkim postać gracza, pozostali niejako przy okazji.

    Ogólnie mam prośbę, by uważnie przeczytać to , co nabazgrałem, byście wiedzieli, na co się ewentualnie godzicie. Jeśli nie, to też tragedii nie będzie.

    @ Ata
    Ad 1. Można podnosić liczbę ataków, jeśli stwierdzę, że to za bardzo ułatwia graczom, to pomyślę, ale w zamierzeniu właśnie tak mają działać PSy.

    Ad 2. Błędnie zadane pytanie. Nigdzie nie jest napisane, że gracz może swoje PSy wydać na innego gracza. Tego akurat nie wolno robić.

    Ad 3. (dotyczące humoru) Tak samo jak wszyscy mają inne cele, inne motywacje, inaczej widzą, jak można kreować świat etc.
    Natomiast rzecz, której raczej nie napisałem, chodzi o poczucie humoru w obrębie gry, nie komentarze poza nią. Poza tym nie jest też tak, że dostajesz za tekst PSa, raczej za ogólne wrażenie, świetną i zabawną scenę, błyskotliwy dialog etc. 1 PS za całą sesję, co ma premiować m.in. kreatywność.

  9. Ja tam jestem „za”, bez „ale”. Pomysł fajny, na razie nie ma się co doszukiwać jakiś potencjalnych problemów – po prostu wyjdą w trakcie. I zawsze przecież możemy z tego zrezygnować.

    PS. Lektura fragmentu o wpływaniu na świat gry sprawiła, że zatęskniłam za Myszkami….

  10. Ech, żebym miał tyle czasu co pomysłów. Myszki i wiele innych systemów czeka na lepszą epokę. Gwiazdy muszą być w Porządku 🙂

  11. A swoją drogą dzięki Madziu za wsparcie, akceptację pomysłu i zaufanie :). Dokładnie, jak coś nie będzie grać, to albo zmienimy, albo odrzucimy. Czekam jeszcze, co na ten pomysł powiedzą pozostali.

  12. czy bede mogl wzmacniac umiejetnosci punktami stylu np leczenie (wiecej leczonych obrazen) czy bede mogl wzmacniac czary punktami stylu -np obrazenia ,obszar czy bede mogl wydawac pkt stylu na lepsze cechy przy jezdzie konnej i z habety zrobic rumaka, czy bede mogl wydawac pkt stylu na wieksze obrazenia broni … czy gracz ktory nie ma umiejetnosci np unik ale ma PS bedzie mogl miec I wyzsza niz adwersarz ktory ma uniki i jest doswiadczonym w boju weteranem (przy zalozeniu ze efekt trwa do konca starcia) :] Czy PS mozna wydawac na Żw przy tescie obrazen krytycznych :] Czy wyjątkowi wrogowie i NPC będą mieli swoje punkty stylu …. Czy punkty stylu można wydawać przy testach na ilość znajdywanych skarbów jak jest sie doswiadczonym rabusiem, czy mozna wzmacniac PSami przedmioty ktorych wytrzymalosc testuje sie przy testach (stoly ,krzesla ,taborety ,tarcze)

  13. W skrócie: NIE.
    Żadna z tych opcji nie jest przewidziana. Za dużo tych opcji by się pojawiło, utrudniając mi w tym momencie prowadzenie. Niektóre z Twoich powyższych postulatów od biedy można załatwić efektem „wpływu na świat gry”, oczywiście w ograniczonym zakresie.

    Co do NPC i wrogów, na razie nie przewiduję, bo bym zwyczajnie tego nie ogarniał. Zresztą NPCeci i wrogowie nad podziw skutecznie dają sobie z Wami radę bez względu na styl :).

  14. Czy jak uciulam ich duzo bede mogl sobie podniesc kilka umiejetnosci i cech jednoczesnie w jednej scenie? Np A I WT (i cos tam jeszcze plus zaskorniak na testy przy krytyku)

  15. ale ja moge opisać jak bardzo stylowo próbuję zatrzymać uciekajace z mojej postaci flaki 😀 😀 A przynajmniej zgodz sie zeby osoba ktora jest lekarzem i naszym sprzymierzencem mogla stylowo umieścić na powrót bark czy co tam ,na swoim miejscu jeżeli podleci na czas efektownie podrzucona przez Thorgrima (toss me Legolas!) do konającego Konrada…

    P.S
    no co , w końcu to czarodziej – kombinator

  16. Kamil. Proszę Cię. Przeczytaj uważnie ten mój trzystronicowy artykuł, bo mam wrażenie, ze przeleciałeś go po łebkach.

    Tak, możesz podnieść więcej niż jedną cechę. W artykule podałem przykład Volkera, który podnosi dwie cechy w jednej walce.

    Druga sprawa, jaki zaskórniak przy krytyku? Przecież powyżej wyjaśniłem, że PSów nie wydasz na zmniejszenie krytyka.

    PSy wydajesz na trzy sposoby, TYLKO na trzy:
    1. Zmniejszyć wynik rzutu przy jednym teście
    2. Podnieść cechę na czas sceny.
    3. Lekko wpłynąć na świat gry.

    Na krytyka wydajesz pepanca. PSy to nie są dodatkowe pepance.

  17. Uciekające flaki powstrzymane za pomocą PSów, to nie drobna ingerencja w świat gry. Powtórzę: PSy to nie pepance.

    Co do medyka. Nie ma sprawy, może wydać PSy na podniesienie stosownej cechy podczas operowania kumpla.

    Mała prośba, nie generuj tak szybko komentów, bo nie nadążam z odpowiedziami i bardak się robi.

  18. No nieprecyzyjnie sie wyrazilem fakt , godzina pozna – chodzi mi o to czy kiedy podczas 1ej sceny bede wykorzystywal umiejetnosc jaka jest np rzucanie czaru ,bede mogl sobie pododawac do dowolnych cech bonusy z PSow i np obronic sie przed proba przerwania czaru w skutek fizycznego ataku badz zniwelowac skutki zbyt blisko rzuconego fireballa efektownie opisujac w jaki sposob rzucam go by nie popalic siebie badz przyjaciol . Dobra na razie dosc pytan..

  19. Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem. Pytasz o to, czy w ciągu jednej sceny możesz wydać PSy na podniesienie cech, a potem w tej samej scenie na ingerencję w świat? Pewnie, że możesz. To Twoje PSy, choć wątpię byście mieli ich aż tyle, by lekko szastać.

    Natomiast podniesienie cech nie sprawi, że atak fizyczny na Ciebie nie przerwie rzucanego czaru. To raczej oczywiste, że przerwie.

    Co do rzucanego fireballa. Podejrzewam, że bym się zgodził na tego typu wykorzystanie jako niewielką ingerencję w świat gry. Choć wyglądałoby to inaczej niż opisujesz. Po pierwsze normalnie rzucasz czar, ja stwierdzam , że eksplozja obejmuje pozostałych, a w tedy Ty deklarujesz wydanie 3 punktów i modyfikujesz mój opis tak, by wybuch nie objął BG.

    Ogólnie bardzo uszczegóławiasz sytuacje,w których można wykorzystać PSy. Nie wiem, czy jest sens, szczegóły i tak rozegrają się w trakcie gry. Ja ma tylko taką uwagę, by trzymać się tego, co napisałem, nie modyfikować w biegu zasad, nie zmieniać, a wtedy będzie to dużo bardziej uporządkowane.

  20. sorry za balagan w komentarzach na wszelki wypadek rozwine poprzednia mysl, pomysl z PS ciekawy i badam mozliwosci – konkretna sytuacja – dosc czesto zdarza sie ze musze rzucac czar fbal w sytuacji gdy wojownicy sa juz zwiazani walka , czy moge podniesc naszym WT a jednoczesnie wobec wrogow czar dzialalby z zwykla sila ?

  21. awww prosze o skasowanie ost komentarza – ubiegles mnie w odpowiedzi 🙂 o to wlasnie mi chodzilo 😉

Skomentuj

