Archetypy bohaterów w Hollow Earth Expedition

Z racji, iż niedługo rozgrywamy przygodę w „Hollow Earth Expedition” umieszczam listę archetypów bohaterów, jakimi ci się kierują.

Archetypy

Archetypy w HEXie odzwierciedlają najbardziej typowe, wręcz ikoniczne role, jakie bohaterowie odgrywali w utworach okresu pulp era. W zasadzie nie mają żadnego wpływu mechanicznego i jako takie nie są odpowiednikiem profesji z innych systemów (chociażby w WFRP), co nie znaczy, iż nie są ważne. Właściwie pierwszym krokiem, jaki podejmuje gracz w HEXie, jest wybór archetypu, który nie tylko wytycza mu rolę w grze, ale także stanowi pewnego rodzaju oś, która wyznaczy dalsze etapy tworzenia postaci. Wybierając archetyp gracz sugeruje kim i jak chce grać oraz kieruje do mistrza gry wyraźny sygnał, na jakie wzywania podczas sesji liczy. Jednocześnie gracz ma możliwość ustalenia odmiany wybranego archetypu, kierując się poradami zawartymi w podręczniku  lub samemu takową wymyślając.

Frank Frazetta - okładka do powieści Burroughsa "Land of Terror"

Academic (Akademik) – Może to być zarówno nauczyciel akademicki jak i obiecujący student. W każdym razie jest to osoba, która poświęciła się badaniom naukowym lub nauczaniu danej dziedziny wiedzy (najczęściej z kategorii nauk humanistycznych) . Nie oznacza to, że Akademik musi być zasuszonym molem książkowym. Nic nie stoi na przeszkodzie, by stworzyć postać sprawną fizycznie i skuteczną w walce.

Odmiany: antropolog kulturowy, słąwny historyk, specjalista od języków starożytnych

Przykłady: Flynn Carsen z serii „Bibliotekarz”, Indiana Jones czy wreszcie doktor Samuel Maitland z „Kopalni króla Salomona”.

Adventurer (Ryzykant) – Zawsze w ruchu, w ciągłym niebezpieczeństwie poszukuje tego, co dla innych jest mrzonką lub bajką. Klasyczny protagonista literatury przygodowej, które modus operandi jest działanie. Pragmatyk, kierujący się niemałym doświadczeniem oraz zdobytą w praktyce wiedzą. Potrafi walczyć, kiedy sytuacja tego wymaga oraz wydostać się z każdej opresji. Niezależny, niechętnie poddaje się czyjejś woli, co czyni go kiepskim podwładnym.

Odmiany: as myśliwski, przemytnik, śmiałek

Przykłady: Cliff Secord z „Człowieka-Rakiety”, Buck Rogers, Flash Gordon, powietrzny pirat Nathan Zachary z gry „Crimson Skies”, El Borak z zapomnianego cyklu Roberta E. Howarda (także inny bohater Howarda – Solomon Kane).

Celebrity (Gwiazda) – sławna ze powodu talentu, wyglądu, bogactwa czy też szczególnie śmiałego czynu, jakiego dokonała. Może być pomocna, szczególnie w przypadku sytuacji wymagających społecznych talentów. Niektóre Gwiazdy mogą być zmęczone sławą i pragnąć uciec od niej, toteż ekspedycja na skraj świata może być rozwiązaniem ich problemu.

Odmiany: gwiazdka hollywoodzka, reżyser, pisarz.

Przykłady: panna Lily Rye, gwiazda filmowa z polskiej serii komiksowej „Funky Koval”, John Huston w „Białym myśliwym, czarnym sercu”, reżyser Carl Denham z „King Konga” (2005).

Criminal (Przestępca) – ktoś kto złamał prawo lub też został wrobiony w przestępstwo, toteż wciąż ucieka przed wymiarem sprawiedliwości. Uważany często za niegodnego zaufania. Do wyprawy może wnieść pieniądze czy przydatne koneksje, jednak stanie się ciężarem, jeśli dopadnie go jego przeszłość.

Odmiany: fałszerz, niewinny uciekinier, gangster

Przykłady: Eddie Valentine z „Człowieka-Rakiety”.

Doctor (Lekarz) – w każdej ekspedycji pełni niezwykle ważną rolę, stawiając na nogi poranionych bohaterów. Niestety niewielu profesjonalistów decyduje się na niebezpieczną podróż w nieznane, często są to niedokształceni medycy lub zawodowcy, którzy w ten czy inny sposób wypadli na margines społeczeństwa (przyczynili się do czyjejś śmierci, mają problem z nałogiem etc.)

Odmiany: weterynarz, chirurg okrętowy, lekarz z dżungli

Przykłady: weterynarz dr Marsh Tracy z serialu „Daktari”.

Engineer (Inżynier) – specjalista od budowy, naprawy i projektowania narzędzi, pojazdów czy wszelkiej innej maszynerii. Zazwyczaj specjalista w konkretnej dziedzinie, nierzadko geniusz, który w niemal nadprzyrodzony sposób doprowadza do stanu używalności posiadany przez ekspedycję sprzęt.

Odmiany: cywilny inżynier, saper, mechanik pojazdowy

Przykłady: Peevy z „Człowieka-Rakiety”, Vincenzo „Vinny” Santorini z „Atlantydy” Disneya (świetny archetyp pulpowego sapera-piromana:)).

Explorer (Badacz) – badacze nierzadko są opanowani obsesją dotarcia tam, gdzie jeszcze nikt nie dotarł i poznania niepoznanego. Nierzadko są lidera ekspedycji, którzy popychają siebie i swoich podwładnych/popleczników do pokonywania granic swoich możliwości. Badacze wiele lat spędzili z dala od cywilizacji, toteż w wielu przypadkach są milkliwymi samotnikami.

Odmiany: kartograf, nieustraszony przywódca, narodowy bohater.

Przykłady: Malcolm Reynolds z serialu „Firefly” (przede wszystkim pod względem charakteru), kapitan Nemo.

Hunter (Myśliwy) – doskonały zwiadowca, tropiciel, specjalista od polowań na zwierzynę zarówno dla pożywienia jak i sportu. Zdarza mu się także tropić ludzi, toteż jest przydatny w misjach na pochwyceniu przestępcy (bounty hunting) czy odnalezieniu porwanych ludzi. Sprawny strzelec, jako świetny obrońca i przewodnik z pewnością jest przydatnym członkiem niemal każdej wyprawy.

Odmiany: łowca, rodzimy przewodnik, tropiciel.

Przykłady: Allan Quatermain z „Kopalni króla Salomona”, lord John Roxton z „Zaginionego świata” Conan Doyle’a, Michael Dundee z „Krokodyla Dundee”.

Missionary (Misjonarz) – człowiek, który szerzy na tym padole łez Słowo Boże. Wykształcony, przyzwyczajony do niewygód, kierowany przez żelazną wolę dociera do miejsc zapomnianych przez cywilizację, by ocalić dusze ludzi. Misjonarz może być świetnym dyplomatą, który wspomaga ekspedycję swoimi talentami negocjacyjnymi.

Odmiany: ewangelista, kapłan jezuicki, teolog.

Przykłady: jezuita Gabriel z „Misji” Joffego.

Moneyman (Bogacz) – wpływowy człowiek, który może finansować najdziwniejsze lub najbardziej ryzykowne projekty. Oczywiście zawsze oczekuje wymiernych korzyści za swój patronat, zazwyczaj więcej bogactwa, władzy czy prestiżu. Niektórzy bogacze przyłączają się do organizowanych przez się ekspedycji, by dopilnować osobiście ich przebiegu.

Odmiany: ekscentryczny potentat, finansista, producent filmowy

Przykłady: Howard Hughes (nie, nie w filmie, lecz w rzeczywistości :)), Preston B. Whitemore z „Atlantydy” Disneya.

Occultist (Okultysta) – zafascynowany arkanami magii z chęcią weźmie udział w ekspedycji, której celem może być zbadanie dziwnych miejsc czy kultur. Zazwyczaj ma nietypowe poglądy na większość problemów natury religijnej i filozoficznej. Okultyści nierzadko posiadają informacje niedostępne pozostałym członkom ekspedycji, czasem może to być coś bardziej wymiernego: artefakt lub nadzwyczajna zdolność.

Odmiany: prekognita, badacz okultystyczny, spirytualista.

Przykłady: przychodzą mi tu do głowy jedynie bohaterowie Lovecrafta (Herbert West, Henry Wilcox?).

Reporter (Dziennikarz) – zawsze próbuje dotrzeć do sedna badanego problemu, kreatywny indywidualista, który nie cofnie się przed niczym, byle tylko dostarczyć materiał do swojej gazety, wszak „ludzie mają prawo wiedzieć”.

Odmiany: biograf, dziennikarz-detektyw, fotograf.

Przykłady: Edward Malone z „Zaginionego świata” Conan Doyle’a, Sid Hudgeons z „Tajemnic Los Angeles”, Polly Perkins z filmy „Sky Kapitan i Świat Jutra”, Dale Arden z „Flasha Gordona” (1980).

Scientist (Naukowiec) – badacz, który poświęcił się poznaniu praw rządzących światem, ścisłowiec (w przeciwieństwie do Akademika) skupiony na biologii, fizyce, geologii etc. Niezwykle inteligentni i mądrzy, a przy tym raczej pragmatyczni, co czyni ich doskonałymi członkami ekspedycji. Zazwyczaj spokojni i kierujący się logiką, choć czasem ich geniusz może się wiązać z szaleństwem.

Odmiany: ekscentryczny wynalazca, przyrodnik, fizyk teoretyczny

Przykłady: profesor Challenger z „Zaginionego świata” Conan Doyle’a, dr Zarkov z „Flasha Gordona” (1980).

Soldier (Żołnierz) – profesjonalista, którego zadaniem jest ochrona ekspedycji, potrafi podjąć walkę w nawet najbardziej krytycznej sytuacji i najcięższych warunkach. Może być członkiem sił zbrojnych, najemnikiem czy mięśniakiem do wynajęcia.

Odmiany: agent rządowy, ex-marine, najemnik

Przykłady: Dirk Pitt w serii powieści Clive’a Cusslera i filmie „Sahara” (był badaczem, ale także były komandosem Navy Seal), Dick Tracy (detektyw z tommygunem).

Survivor (Ocalały) – uniknął katastrofy (osobistej lub w szerszym znaczeniu). Może być ofiarą, która cudem wydostała się z rozbitego samolotu lub tonącego okrętu, równie dobrze to człowiek, który uciekł przed prześladowaniami (z powodów religijnych, politycznych itp.) Desperacko poszukuje drogi do domu, do ekspedycji przyłącza się w zasadzie przez przypadek, gdy ta dociera do miejsca, w którym on przebywa/ukrywa się.

Odmiany: rozbitek, uchodźca polityczny, porzucony podróżnik

Przykłady: Robinson Cruzoe, bohaterowie „Tajemniczej Wyspy” Verne’a.

W najbliższym czasie wrzucę opis motywacji, którymi się kierują bohaterowie w HEXie.

Reklamy

komentarze 3

  1. Czy bohaterowie podobnych do tych z powieści Stefana Grabińskiego by pasowali ? (np okultysci ale nie tylko )

  2. Takie swojskie klimaty bardziej ale co nie znaczy że nudne ,musialbym tylko poszukac….

  3. Ogólnie tak, w końcu kwintesencja międzywojnia w Polsce. Zasadniczo niemal każdy pasuje z podanych archetypów, choć w niektórych przypadkach trudniej byłoby wyjaśnić uczestnictwo w wyprawie np. Gwiazdy Hollywood :).

    Pozdr

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s