Karnawał RPG odc. 11 – Dodatki

Jeśli chodzi o książki, mam mentalność chomika. Po prostu lubię je mieć. Nie pożyczać z biblioteki czy od znajomych, lecz mieć je na własność. Jak łatwo domyśleć się, dotyczy to również gier fabularnych. Nic więc dziwnego, iż raczej cenię sobie wszelkie suplementy i nie ograniczam się w systemach, które lubię, jedynie do podstawki.

Poniższe suplementy, które przedstawią, łączy jedno. Nie ma w nich raczej scenariuszy czy zbioru dodatkowych zasad, zestawienia czarów, ekwipunku etc., wszystkie opisują świat.

Night City – długo oczekiwany przeze mnie dodatek do Cyberpunka 2020, nafaszerowany mapami, krótkimi opisami poszczególnych lokacji oraz NPCów. W zasadzie już do końca naszego cyberowania stanowił biblię na temat Miasta Nocy. Jasne, poszczególne lokacje się zmieniały, pojawiały się nowe linie metra, stare znikały. Ba, nawet po wybuchu wojny korporacyjnej zniknęło kilka drapaczy chmur, ale mimo wszystko, jeśli chcieliśmy czegoś wiedzieć o NC, szukaliśmy na ponad dwustu stronicach „Night City”. Z czasem odpadła okładka, a poszczególne strony, jak w niemal wszystkich suplementach wydanych do CP2020 przez Copernicusa, zaczęły swobodnie fruwać. Jak dla mnie o klimacie CP2020, charakterystycznym cyberpunku lat 80tych, świadczyła właśnie ta książka. Wystarczyło przeczytać kilka stron, by znaleźć inspirację do kolejnej przygody.

Mysteries of the Hollow Earth – Hollow Earth Expedition ostatnio awansowało do jednego z moich ulubionych systemów. Prosta mechanika, nośny fabularnie świat i wszechobecny klimat bohaterstwa (jeśli nie bohaterszczyzny), epickości i zwariowanego Kina Nowej Przygody. Jestem właśnie po zapoznaniu się z dodatkiem opisującego Pustą Ziemię i póki co znajduje się on w pierwszej piątce najlepszych dodatków, jakie kiedykolwiek miałem okazję przeczytać. Doskonały opis świata, w którym każdy fragment ma swój sens i inspiruje MG do tworzenia przygód w egzotycznych krainach Hollow Earth. Ponadto w suplemencie zaprezentowane zostały główne cywilizacje i rasy  oraz zasady umożliwiające granie nimi. Na dokładkę bestiariusz i przykładowy scenariusz nawiązujący do legend o Atlantydzie. Siłą dodatku jest to, że niczego nie narzuca, dając przy tym ogromne możliwości. Z podstawką i tym jednym dodatkiem możemy spokojnie pograć kilka lat.

Dark Ages – nie tyle suplement co w zasadzie setting do ZewuCthulhu, który udowadnia to, co zawsze twierdziłem, nie będąc w żaden sposób odkrywczym. Ograniczenie gry związanej z twórczością Samotnika z Providence do trzech epok jest niepotrzebnym ograniczeniem. Wiedzą o tym i twórcy serii monografii do ZC wydawanych przez Chaosium. Akcja Dark Ages osadzona jest na przełomie IX/X wieku, choć nic nie stoi na przeszkodzie, by przy odrobinie wysiłku ze strony w miarę oczytanego historycznie MG przenieść się w inne etapy średniowiecza. W dodatku otrzymujemy nie tylko opis epoki, obyczajowości i kultury tytułowych „mrocznych wieków” (przypominam, że dodatek powstał na rynek amerykański), ale także modyfikacje zasad, bestiariusz oraz opis Mitów z punktu widzenia człowieka X wieku. Powstał dzięki temu naprawdę energetyczny koktajl nawiązań do Lovecrafta (i jego epigonów) oraz legend i mitologii europejskich. Czy grywalny? Wnioskując po scenariuszu zamieszczonym w suplemencie, którego akcja toczy się AD 998 w jednej z marchii niemieckich w pobliżu ziem węgierskich i słowiańskich, jak najbardziej. Przygodę poprowadziłem, wrażenia pozostały jak najlepsze. Teraz czeka The Ravenar Sagas na rozegranie – czyli Wikingowie vs Mity :).

Return to the Road of Kings – prawdziwe kompendium o Hyborii przygotowane do Conan D20. Niemal trzysta stron poświęconych państwom, obyczajowości, kulturze, demografii. W zasadzie encyklopedia. Zapisana może i suchy językiem, ale nafaszerowana informacjami, które nierzadko mogą stać się inspiracją już nie do przygody, lecz i całej kampanii w świecie Cymeryjczyka.  Do tego mapy, bibliografia i pomysły na kampanie.

Nawet jeśli zdecydują się na granie w Hyborii na innej mechanice (chociażby SWEXie), to Return to the Roads of Kings z pewnością się przyda.

Jak widać z powyższego zestawienia lubię dodatki opisujące poszczególne krainy, miasta, wprowadzające nie nowe zagadnienia mechaniczne, lecz poszerzające wiedzę o świecie. Może i czasem znajdują się w tego typu suplementach niepotrzebne informacje, ale mimo wszystko przyjemnie jest poczytać o klimacie w Shemie lub poznać rozkład demograficzny Marienburga. W tej chwili przemawia chyba przeze mnie nie tyle gracz czy mistrz gry, lecz pasjonat historii. Nawet jeśli jest to historia kolejnego neverlandu.

Poniższy wpis powstał jako odpowiedź na 11stą edycję Karnawału RPG, nad którą patronat objął Darken. Zapraszam do zapoznania się z innymi wpisami.

Komentarzy 15

  1. Thx za wpis, ale poprosił bym Cię o zlinkowanie do wpisu głównego.

  2. Spoko, zapomniałem umieścić odnośnika. Błąd naprawiony.

    Pozdr

  3. Nie ma sprawy. 🙂

  4. Cthulhu wygląda smakowicie

    Nikt nie chce grać w Conana na d20 😉

  5. Cieszę się, że Ci HEX tak podszedł, a MoHE jest faktycznie jednym z najlepszych dodatków jakie widziałem w tej dekadzie. Prawie jak klasyczne, old schoolowe ramy settingu bez narzucania zbyt wielu konkretów + masa inspirującego stuffu. Powiadasz, że mechanika prosta? No widzisz, mówiłem Ci że to relatywne – u mnie nie chwyciła, za trudna. 😉

  6. @ Robert
    Dark Ages dla mnie jest smakowite, pewnie dałoby się podobny setting samemu złożyć, ale tu jest wszystko gotowe.

    A Conan, kurcze, sam nie wiem. Ja bym pewnie i zagrał na D20, ale część moich graczy nie bardzo lubi się wgłębiać w mechanikę.

    @ Jarl
    Podszedł mi świat, faktycznie sporo oferuje. A co do mechaniki, moi gracze szybko ją chwycili i przynajmniej część stwierdziła, że jej się spodobała.

  7. „Jeśli chodzi o książki, mam mentalność chomika. Po prostu lubię je mieć. Nie pożyczać z biblioteki czy znajomych, lecz mieć je na własność. Jak łatwo domyśleć się, dotyczy to również gier fabularnych. Nic więc dziwnego, iż raczej cenię sobie wszelkie suplementy i nie ograniczam się w systemach, które lubię, jedynie do podstawki.”

    Ten ustęp charakteryzuje, co do joty, i mnie. Łączę więc zarówno gratulacje, jak i wyrazy współczucia. Gratulacje – bo dobre książki są gites, wyrazy współczucia – bo cierpi na tym portfel.

    Serdecznie pozdrawiam

    – hallucyon

  8. Charakteryzuje to i Ciebie Zbyszku i Tomka i mnie. Ja jednak nazywam rzecz po imieniu – jestem snobem. heh.
    Nie boli mnie utrata partycji z darmowymi podręcznikami, ale utrata jednej książki papierowej już tak.

  9. @ hallucyon
    Współczucia dla mojej żony, która czyta więcej ode mnie, ale zasadniczo nie ma potrzeby kupowania każdej książki, która jej wpadnie w oko.

    Inna rzecz, iż zapytała mnie ostatnio, co zamierzam z nadmiaru książek sprzedać.

    Nadmiaru nie zauważyłem, natomiast takie pytania powodują u mnie przemianę w pana Hyde’a 🙂

    @ Borejko
    Kurcze, a nie molem książkowym? 🙂
    A co do partycji. Darmowe podręczniki znów możesz ściągnąć. Zresztą w moim przypadku chodzi o namacalność książki, fizyczne obcowanie z nią.

  10. Dokładnie smartfox, jak wydadzą czytniki z zapachem książki wprost ze sklepu może się skuszę.
    W sumie o snobach powiedział więcej Makepeace, ale to szczegół. Mol ksiązkowy czy snob, jednak ja nie dopuszczam takiej możliwości by książki sprzedać. Mam je w dwóch mieszkaniach (zawsze którejś brakuje) jednak nie sprzedałbym na dzień dzisiejszy i książek z 1800 roku, ani najnowszego numeru Czasu Fantastyki. Taki typ jestem.
    [HEH]PS.Chyba że mnie by suszyło[/heh]

  11. I z szelestem przewracanych stron.

    E tam, w tym kraju zawsze ktoś na wódkę zaprosi :).

  12. Szelest stron ma już nawet Drive Thru, zaś odnośnie gorzały fakt. Polacy są życzliwi w tej kwestii.

  13. Widzę że Panowie mają wielką chęć poczytania w doborowym gronie kilku tomów z klasyki… 😉 Jestem za!

  14. […] Smartfox, Night City, Conan i inne […]

  15. […] Smartfox, Night City, Conan i inne […]

Skomentuj

