Sensacja i Przygoda odc. 4 – Motywy

W ciągu pięćdziesięciu lat istnienia pulp magazines przez czasopisma takie jak „Amazing Stories” czy „Weird Stories” przewinęły się setki opowiadań, które wpłynęły na ugruntowanie się listy motywów, które dzisiejszy odbiorca ściśle łączy z tzw. pulpą. Zamaskowani mściciele, gangsterzy na ulicach betonowych dżungli (tu sporo zapożyczone z estetyki czarnego kryminału), zapierające dech w piersiach podróże do zaginionych krain (włączywszy w to wszelkie Hyperboree, Agharty, Atlantydy czy w ogóle mit Pustej Ziemi), starcia ze złowieszczymi organizacjami, chińskimi triadami, hinduskimi dusicielami …

Z czasem czerpiące pełnymi garściami Kino Nowej Przygody dorzuciło nam kolejny nieśmiertelny (zwłaszcza dla Polaków) motyw – nazistów i ich makabryczne plany. Panowie spod „kopniętej” swastyki próbowali już zdobyć władzę nad światem za pomocą Arki Przymierza i św. Graala, podbić świat za pomocą plecaków rakietowych, przywoływali bogów germańskich czy inne byty w rodzaju Beliara, budowali bomby atomowe, tworzyli gazy bojowe, a po wojnie próbowali wskrzesić Hitlera… W chwili obecnej z pewnością są chyba jednym z najczęściej spotykanych adwersarzy w kulturze popularnej.

W oryginalnej Sensacji i Przygodzie autorzy szczegółowo omówili trzy motywy pulpowe, każdemu z nich poświęcając jeden rozdział. Domyślnie bohaterowie mogą zetrzeć się z hinduskimi Thugee (dusiciele przedstawieni m.in. w Indiana Jones i Świątynia Zagłady), III Rzeszą oraz Żółtym Zagrożeniem (triadami, tongami, czy dalekowschodnimi geniuszami zbrodni). W każdym z rozdziałów pojawia krótki rys zjawiska (historyczny bądź kulturowy), kilka pomysłów na przygody oraz statystyki wybranych antagonistów.

W moim zamierzeniu lokalizacja Thrilling Tales w II Rzeczypospolitej nie miała na celu proste przeniesienie wspomnianych wątków do międzywojennej Polski, a raczej umożliwić grę w stylu pulpowym, lecz z wykorzystaniem nowych lub zmodyfikowanych motywów:

1. Sny o koloniach – fenomenem II RP było, iż państwo, które wciąż borykało się z problemami gospodarczymi, wojną celną z Niemcami, rozbudową potencjału przemysłowego, myślało o zakupieniu egzotycznych kolonii. Gratka dla graczy marzących o przygodach w Liberii, Gambii, Peru, Brazylii czy na Madagaskarze.

2. Śladami Ossendowskiego i innych – egzotyka, podróże i Polacy. Arkady Fiedler i jego wyprawy (znów Madagaskar), epopeja Ossendowskiego w ogarniętej bolszewickim szałem Azji (Syberia, Urianchaj, Mongolia, Tybet) i nieco fantastyki (Agharta).

3. Między sierpem a swastyką – kiedy w 1939 roku wybuchła wojna światowa, od kilkunastu lata trwała inna – cicha. Starcia wywiadów, działania Oddziału II SG skierowane przeciw Abwehrze czy NKWD, wykradanie planów, planowanie misji szpiegowskich.

4. W cieniu dintojry – kiedy w USA na prohibicji wyhodowały się potężne mafie, w Polsce nie było wcale lepiej. Niedofinansowana Policja Państwowa ścierała się z gangami nierzadko złożonymi z weteranów wojennych, tworzyła się przestępczość zorganizowana, wybuchały afery związane z handlem żywym towarem, wykształciła się organizacja przestępcza, a niebezpiecznymi dzielnicami Warszawy, Lwowa czy chociażby Lublina trzęsły grandy czy hebry (po naszemu gangi). Z tego rozdziałów dowiecie się także kim byli fabrykanci aniołków, szopenfeldziarze, maciornicy, podkopacze czy marwicherzy.

5. Lata dwudzieste… lata trzydzieste – tło, ale i zarazem garść pomysłów, dzięki którym pulpowa II RP ożyje. Kina, kabarety, prasa brukowa i codzienna, skandale.

6. Polskie asy – Dywizjon 303 nie wziął się z próżni, Cyrk Skalskiego nie powstał przypadkiem. Polacy w międzywojniu wygrywali prestiżowe zawody lotnicze i balonowe, samoloty Puławskiego były jednymi z najciekawszych i najlepszych konstrukcji na świecie w swej klasie (i niestety w swoim czasie). Ten rozdział ma o tym przypomnieć i zachęcić do umieszczenia wątków lotniczych w Waszych przygodach.

7. Jak Polska ratowała świat – i tu już popuściłem wodze fantazji. W okresie międzywojennym tacy pisarze jak Barszczewski, Niezabitowski czy Żarnowiecki przedstawiali na kartach swoich powieści tryumfującą armię polską, która nie tylko dawała odpór strasznemu wrogowi (głównie hordom azjatyckim, co miało wiele wspólnego ze strachem przed Sowietami jak i popularną wówczas teorią Spenglera), ale i ratowała świat. Nie brakowało w ich dziełach cudownych wynalazków, dzielnych oficerów polskiego wywiadu i niehonorowych i okrutnych przeciwników.

Z powyższych motywów do podręcznika wejdą zaledwie trzy, może cztery. Pozostałe jednak zapewne zostaną opublikowane w formie elektronicznej.

Tyle na dziś. Za dwa tygodnie odcinek poświęcony jednemu z wybranych motywów. Któremu, jeszcze się zastanowię (może ktoś ma propozycje?)

Reklamy

Komentarze 3

  1. Kurcze, moim zdaniem każdy rozdział II RP zasługuje na publikację i nawet większe rozbudowanie, kosztem karmazynowego cesarza w pdfie. I chętnie bym poczytał coś o koloniach s’il vous plait Monsieur 😉

  2. I tu jest problem. Setting ma swoje ograniczenia w stronach, a II RP nadawałaby się na inspirację do osobnego, dużego podręcznika RPG. Nie pozostało nic innego co dokonać selekcji. Każdy z tych rozdziałków będzie niestety ograniczony, ale mam nadzieję, że wystarczająco inspirujący. Tak czy inaczej dodatkowe materiały się nie zmarnują i pojawią się jako PDFy w limitce lub na stronie Gramela.

  3. Tak jak smartfox powiedzial – ile sie da, tyle sie da do podstawki, ale cos trzeba dac do limitki.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s