BRP Conan – posiadłości bohaterów graczy

Koszt budowy i utrzymania posiadłości i nieruchomości ziemskich

Poniższe zasady (w dużej mierze wzorowane na suplementcie do D&D Stronghold Buildr’s Guidebook oraz artykule do Kryształów Czasu  w MiM 9) mają pozwolić graczom i prowadzącemu precyzyjne określenie kosztów budowy a w dalszej części utrzymania posiadanych majętności ziemskich.

Prawo do ziemi

Bohater może stać się posiadaczem ziemskim w rozmaity sposób:

– otrzymanie ziemi od lokalnego władyki, któremu bohater złożył hołd lenny (szczególnie charakterystyczne dla feudalnych monarchii hyborejskich lub patrymonialnych  wschodnich w rodzaju Turanu);

– podbój lub osadnictwo – charakterystyczne na terenach niecywilizowanych lub pogranicznych, bohater nie ponosi początkowo większych kosztów posiadania ziemi, często może być początkowo zwolniony z podatku, ale majętność znajduje się w niespokojnych czy wręcz niebezpiecznym regionie;

– zakup – od władyki, możnego kupca etc., często dotyczy to majętności zakupowanych w miastach, gdzie ziemia jest szczególnie cenna.

Krok 1 – Wybór miejsca

Choć odbywa się głównie fabularnie, to usytuowanie posiadłości ma wpływ na koszt jej budowy. Klimat, otoczenie, a nawet odległość od kluczowej osady w ostatecznym rozrachunku może przysporzyć bohaterowi dodatkowych kosztów lub pozwolić na zaoszczędzenie złota.  Modyfikatory kosztu kumulują się.

WPŁYW KLIMATU I LOKALIZACJI NA KOSZT BUDOWY

Klimat/Teren

Mod. kosztu

Specjalne

Ciepły

-5 %

Umiarkowany

Chłodny

+5 %

-50 % koszt murów z lodu

Wyspa

+15 %

Pustynia

+10 %

Las

+0 %

-10 % koszt palisady czy ostrokołu

Wzgórza

-5 %

Góry

-5 % koszt murów z ciosanego kamienia

Równiny

-5 %

Podziemia

+10 %

Mury z ciosanego kamienia za darmo

Bagna

+10 %

Dziki, niecywilizowany

+5 %

Odgrodzony rzeką od głównej osady

+5 %

Posiadłość może być położona w pobliżu ludzkich osad lub być od nich oddalona, co ma wpływ na koszty transportu materiału, pozyskiwania robotników i rzemieślników oraz ich utrzymanie.  Bohater wybiera osadę (wszystko większe od wsi), która będzie kluczowa dla prowadzonej budowy. To z niej (lub za pośrednictwem jej mieszkańców, władz, kupców etc.) sprowadzać będzie budulec, fachowców czy zwykłych robotników.

ODLEGŁOŚĆ DZIELĄCA POSIADŁOŚĆ I KLUCZOWEJ OSADY

Wielkość osady

Dystans

Mod. kosztu

Fort wojskowy

Mniej niż 2 km

2-25 km

+2 %

26-75 km

+4 %

76-170 km

+7 %

>170 km

+10 %

Miasteczko

Mniej niż 2 km

-2 %

2-25 km

26-75 km

+2 %

76-170 km

+4 %

>170 km

+7 %

Miasto

Mniej niż 2 km

-3 %

2-25 km

-2 %

26-75 km

-1 %

76-170 km

+1 %

>170 km

+6 %

Metropolia, stolica

Mniej niż 2 km

-7 %

2-25 km

-5 %

26-75 km

-3 %

76-170 km

>170 km

+4 %

Poza tym w pobliżu posiadłości mogą być zlokalizowane czynniki, które w ten czy inny sposób wpłyną na koszt budowy. A to niebezpieczny teren sprawi, że trudniej będze o robotników, a prace będą się przeciągać. A to władca wspomoże finansowo bohatera, który zechce budować zamek na terenie, gdzie dopiero ma być zaprowadzona cywilizacja itd.

SPECJALNE CZYNNIKI

Czynnik

Mod. kosztu

Bezpośrednie otoczenie utrudnia podróż i transport (ciężki teren, strome wzgórza, rzeka etc.)

+5 %

Bezpośrednie otoczenie uniemożliwia podróż i transport (klif, przepaść, rzeka lawy etc.)

+10 %

Bezpośrednie otoczenie czyni atak łatwiejszym (las podchodzi pod mury, nad posiadłością góruje wzgórze lub szczyt etc.)

-5 %

Teren sporny

-5 %

Teren niecywilizowany, pozbawiony opieki, nad którym suweren bohatera chce roztoczyć kontrolę

-10 %

W bezpośrednim otoczeniu znajduje się źródło surowców lub zysków, które jest pod kontrolą właściciela posiadłości

+10 %

W bezpośrednim otoczeniu znajduje się źródło surowców lub zysków, nad którym właściciel posiadłości musi najpierw zacząć kontrolować

+5 %

Miejsce ukryte przed ludzkim okiem (zamaskowane, wybudowane w miejscu trudnym do dostrzeżenia etc.)

+5 %

Pobliskie ruiny

-5 %

Obszar sterroryzowany (potwory, bandyci itd.)

+10 %

Krok 2 – Określenie wielkości budowli

Wielkość wznoszonej budowli określa się ilością modułów, z jakich się ona składa. Wpływa ona także na koszt murów budynku oraz pozwala precyzyjnie zaplanować, co znajduje się w wybudowanym obiekcie. Zasady są  abstrakcyjne, jednak upraszczają one proces budowy, dzięki czemu gracz (czy MG) uniknie pracochłonnego wyliczenia kosztu murów etc. Moduły są odpowiednikim klocków, z których buduje się wymarzony zamek. W poniższej tabeli wymienione zostały przykładowe budynki i ich rozmiar w liczbie modułów. Typowy moduł to pomieszczenie o rozmiarach 7 x 7 metrów i sklepieniu na wysokości 3 metrów.

WIELKOŚĆ BUDOWLI

TYP

ILOŚĆ MODUŁÓW

Chatka, szopa

1

Dom osadników

4

Długi dom bossoński

6

Piętrowy dom miejski

8

Pałacyk

15

Pałac

40

Faktoria

6

Karczma, szynk

8-14

Dwór arystokraty

14

Wieża rycerska

6

Wieża obronna, graniczna

4

Stołb

8

Donżon

10

Mała warownia, zameczek

12

Fort

20-60

Zamek

24

Wielki zamek

80

Kaplica

1-2

Świątynia

10-30

Arena

10

Koloseum

60

Niewielkie lochy

10-40

Podziemia

41-80

Wielkie podziemia

>81

Krok 3 – Ustalenie kosztu modułów i murów

Wpierw gracz ustala, co znajdzie się w zaprojektowanej budowli i sumuje wartość wszystkich modułów. W wybranym module zawarte jest wyposażenie, czyli zwykła zbrojownia zawiera podstawowe uzbrojenie dla żołnierzy, a kuźnia wszelkie potrzebne narzędzia kowala.

 

RODZAJE MODUŁÓW

Moduł

Cena

Wielkość

Uwagi

Laboratorium alchemiczne

1000 zl

1

+10 do Science (Chemistry, Pharmacy) itp.

Laboratorium alchemiczne, wymyślne

5000 zl

1

+20 do Science (Chemistry, Pharmacy) itp.

Pracownia

800 zl

1

+10 do Knowledge (zależnie od typu pracowni)

Pracownia, dobrze wyposażona

4000 zl

1

+20 do Knowledge (zależnie od typu pracowni)

Zbrojownia

600 zl

1

Wyposażenie dla 25 żołnierzy, podstawowa broń

Zbrojownia, dobrze wyposażona

2500 zl

1

Wyposażenie dla 25 żołnierzy, pancerze, lepsza broń

Audytorium, wymyślne

1500 zl

1

Sala przeznaczona do wystąpień, +5 Perform

Audytorium, luksusowe

7 000 zl

1

Sala przeznaczona do wystąpień, +10 Perform

Strażnica bramna

1000 zl

1

Ufortyfikowane pomieszczenie ponad bramą, mechanizm otwierający, strzelnice etc.

Koszary

400 zl

1

Pomieszczenie mieszkalne dla 10 żołnierzy

Łaźnia

400 zl

0,5

Balia, kilka garów i dzbanów

Łaźnia, wymyślna

1600 zl

1

Palenisko, szafy, wielka wanna lub mały basen

Łaźnia luksusowa

10 000 zl

2

Paleniska, bieżąca woda, basen, szafy, lustra, wszystko ozdobne

Apartament

800 zl

1

Proste łóżko na dwie osoby, kufer, szafa

Apartament, wymyślny

5000 zl

1

Dwuosobowe łoże z baldachimem, kufry, szafy, biurko

Apartament, luksusowy

25 000 zl

2

Piękne łoże z baldachimem, drogocenne meble, wielkie biurko, gobeliny i freski na ścianach

Sypialnie

700 zl

1

Dwie dwuosobowe sypialnie, łóżko i kufer

Sypialnie, wymyślne

2500 zl

1

Dwie dwuosobowe sypialnie, garderoba, biurko

Sypialnie, luksusowe

12 000 zl

2

Dwie dwuosobowe sypialnie, garderoba, biurko, na ścianach gobeliny, na podłodze kobierce.

Kaplica, uboga

500 zl

1

Ołtarz, podobizna bóstwa, pomieści 40 osób

Kaplica, wymyślna

1500 zl

2

Większy ołtarz, freski, płaskorzeźby, ozdobny posąg bóstwa, max. 60 osób

Kaplica, arcydzieło

10 000 zl

2

Zdobiony złotem i klejnotami ołtarz, witraże, freski, malowidła, max. 60 osób

Pokój

500 zl

1

Zwykłe pomieszczenie, kilka ław, stół.

Pokój, wymyślny

2000 zl

1

Freski, wysokie krzesła lub fotele, ozdobny stół

Dziedziniec

250 zl

1

Dziedziniec, wymyślny

1000 zl

1

Posągi, ławki, marmur

Dziedziniec, luksusowy

6000 zl

1

Złocone posągi, ławki, fontanna, kryty dachem ze szkła

Jadalnia

1200 zl

1

Dla 30 osób

Jadalnia, wymyślna

5000 zl

2

Zamiast stołków i ław, krzesła i stoły, dla 30 osób

Jadalnia, luksusowa

20 000 zl

2

Długi marmurowy stół, ozdobne krzesła lub fotele, palenisko, max. 16 osób

Keja

500 zl

1

Cumować tu może jedna galera lub 3 łodzie

Dok

2000 zl

2

1 większy statek (koga), ewentualnie 2 galery lub 6 łodzi

Suchy dok

15 000 zl

2

1 większy statek (koga), ewentualnie 2 galery lub 6 łodzi; śluza, dźwigi (do podniesienia kadłuba)

Brama zamkowa

1000 zl

0,5

Wyposażona w bronę, wzmocniona

Wartownia

300 zl

0,5

Dla 3 strażników

Kuchnia

1400 zl

1

Palenisko lub prosty piec, posiłki dla 15 osób

Kuchnia, wymyślna

4000 zl

1

Żelazny piec, posiłki dla 30 osób

Kuchnia, luksusowa

25 000 zl

2

Dwa piece, chłodnia, posiłki dla 100 osób

Labirynt

500 zl

1

Biblioteka

1000 zl

1

Regały, dwa stoły, księgi na dwa różne tematy (np. historia i sztuka), +5 Knowledge

Biblioteka, wymyślna

5000 zl

1

Wysokie regały z drabinami, dwa stoły, księgi na trzy różne tematy, +5 Knowledge

Biblioteka, luksusowa

30 000 zl

2

Marmur, regały pod sufit, dwa biurka, księgi na sześć różnych tematów, +10 Knowledge

Cela

200 zl

0,5

Dla 8 osób

Kwatery służby

400 zl

1

4 niewielkie pokoiki, dla 6 osób

Sklep/warsztat

400 zl

1

Sklep z żywnością, warsztat ciesielski etc.

Sklep/warsztat, towary cenne

2000 zl

1

Sklep z ziołami, warsztat miecznika, +5 Craft

Sklep/warsztat, towary luksusowe

10 000 zl

1

Sklep z przyprawami, jubiler, +10 Craft

Kuźnia

500 zl

1

Kuźnia, dobrze wyposażona

2000 zl

1

+10 Craft (Blacksmithing, Metallurgy)

Stajnia

500 zl

1

Dla 6 wierzchowców

Stajnia, wymyślna

1300 zl

1

Dla 6 wierzchowców, piec

Stajnia, luksusowa

6000 zl

1

Dla 6 wierzchowców, marmur, doskonałe wyposażenie, piec

Magazyn

250 zl

1

Pusta przestrzeń magazynowa

Wyposażony magazyn

750 zl

1

Skrzynie, beczki, pozwala o 50 % więcej zmagazynować

Wyposażony magazyn z biurem

1200 zl

1

Skrzynie, beczki, pozwala o 50 % więcej zmagazynować, biuro kwatermistrza

Biuro

200 zl

0,5

Małe biurko, krzesło, regał

Biuro, wymyślne

800 zl

1

Biurko, kilka krzeseł, regały

Biuro, luksusowe

4000 zl

1,5

Ozdobne biurko, fotele lub krzesła, na ścianach gobeliny

Bar/szynk

700 zl

1

Kontuar, palenisko, regały

Bar/szynk, wymyślny

2500 zl

1

Marmurowy konturar, piec, regały i szafki

Bar/szynk, luksusowy

13 000 zl

1

Marmurowy kontuar, piec, meble doskonałej jakości, marmurowa posadzka etc.

Zamtuz

600 zl

1

 4 pokoiki z łóżkami

Zamtuz, wymyślny

2000 zl

1

2 pokoje z wielkimi łożami

Zamtuz, luksusowy

8000 zl

1

Apartament, wielkie łoże, basen etc.

Sala tortur

1500 zl

1

+5 Persuade

Sala tortur, dobrze wyposażona

6000 zl

1

+10 Persuade

Sala tronowa

1000 zl

1

Prosty, drewniany tron na kamiennym podeście

Sala tronowa, wymyślna

5000 zl

1

Kamienny lub drewniany tron, ściany pokryte freskami, krzesła

Sala tronowa, luksusowa

80 000 zl

2

Tron zdobiony metalami i kamieniami szlachetnymi, freski, kobierce, gobeliny, wysokie krzesła

Sala treningowa

1000 zl

1

Manekiny, tarcze etc.

Sala myśliwska

1000 zl

1

Trofea, sofa, krzesła

Sala myśliwska, wymyślna

6000 zl

1

Skóry na podłogach i ścianach, trofea, fotele, sofy

Lazaret

1200 zl

1

Dla 6 osób, podstawowe wyposażenie medyka, +5 First Aid, Medicine

Lazaret, wymyślny

4000 zl

1

Dla 4 osób, dobre wyposażenie, +10 First Aid, Medicine

Lazaret, luksusowy

20 000 zl

2

Dla 4 osób, doskonałe wyposażenie, +20 First Aid, Medicine

Ogród

100 zl

1

Prosta roślinność

Ogród, wymyślny

1000 zl

1

Egzotyczna roślinność

Ogród, luksusowy

5000 zl

1

Egzotyczna roślinność, ozdoby, altany, zaplanowany w każdym calu

Jeśli budowla jest wielopiętrowa (w górę lub w głąb), to cena modułów wzrasta o 250 zl w przypadku piętra drugiego i trzeciego, 500 zl czwartego i piątego, 1000 zl – szóstego i dalszych.

Po wybraniu modułów budujący określa materiał, z którego zbudowane są ściany budynku. Dopuszczalne jest łączenie różnych materiałów, np. budowa z innego tworzywa ścian zewnętrznych i wewnętrznych budowli. Ściany kosztują wielokrotność ceny wybranego materiału równa ilości modułów budynku.

WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE ŚCIANY

Ilość modułów

Stosunek (%)  ścian wewnętrznych do zewnętrznych

1-5

20/80

6-10

30/70

11-20

40/60

21-35

50/50

36-60

60/40

61-90

70/30

91-120

80/20

>121

90/10

ŚCIANY I MURY

Materiał

Cena ściany

Cena odcinka wolnostojącego (5x1x2 m)

Uwagi

Lód

700 zl

100 zl

Tylko w zimnym klimacie

Drewno

500 zl

100 zl

-10 % koszt na terenie lasu

Wypalona, wysuszona glina

900 zl

200 zl

-10 % koszt nad rzeką lub jeziorem

Ociosany kamień

2000 zl

500 zl

Bez kosztu jeśli budowane pod ziemią, -10 % koszt w górach

Szlifowany kamień

4000 zl

1000 zl

-5 % koszt w górach

Cegła

3500 zl

800 zl

Żelazo

9000 zl

3000 zl

Krok 4 – Całkowity koszt budowli

Po zsumowaniu kosztu modułów, ścian i murów należy uzyskaną liczbę zmodyfikować zgodnie z modyfikatorami z wpływu miejsca położenia budowli, odległości od kluczowej osady oraz specjalnych czynników.

Krok 5 – Czas budowy

W uproszczonej wersji proszę przyjąć, że każdy moduł budowy jest przez mniej więcej 2 tygodnie. Czyli typowa wieża obronna powstanie w około dwa miesiące.

Opcja dla miłośników bardziej realistycznego rozliczenia zakłada, że każdy tysiąc złotych lun wartości budowli zakłada 1 tydzień budowy, co powinno odzwierciedlić różne tempo wznoszenia budowli drewnianych i kamiennych.

Krok 6 – Roczny koszt utrzymania

Roczny koszt utrzymania (naprawy, sprzęt, żywność dla personelu etc.) to 5 % wartości budowli. Oczywiście osobno kosztuje opłacenie załogi i służby.

Reklamy

komentarzy 8

  1. A kredyt hipoteczny jest przewidywany?

    • I jakie odsetki? Zależne od kursu futer? ;D A tak na serio, Smarty, bardzo fajnie, że zdecydowałeś się na aspekt ekonomiczny (inwestycje) w swoim sandboxie. To dodatkowa, silna motywacja. 🙂

  2. @ Madzia
    Tak, przewidywany :), ale dostępny tylko w Kompanii Westermarckijskiej. Reflektujecie? 🙂

    @ Jarl
    O tak, jest motywacja. Po ustaleniu ostatnio sił Piktów (4-10 tysięcy) i własnych (ok. 15 żołnierzy) padła propozycja:”chyba spierdalamy w głąb lasu” 🙂

    BTW, nie wrzuciłem czasu budowy, co niniejszym naprawiam. 🙂

  3. Taka zabawa w Boba Budowniczego nieodłącznie kojarzy mi się z pewnym „znanym wałbrzyskim handlowcem” i jego kafelkami w CP2020. 😀

  4. Od razu krytyka… Tylko skojarzenie 🙂

  5. A gdzie cela luksusowa ? :d

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s